Saturday, October 27, 2012

What is Tiruan?

Salam sejahtera kepada tuan-tuan dan puan -puan.Apa khabar semua? Lama tak jumpa dan I ingin mengucapkan Selamat menyambut Tahun Baru 2011 kepada semua rakan-rakan saya yang mengikuti blog I .Disini I harap hang semua sihat walafiat .Hari ini I ingin menjelaskan topic -
Apakah itu Guitar Ori,Tiruan, Replica dan Copy? Sejak kebelakangan ini , semenjak negara China telah membuka pintunya kepada dasar ekonomi baru dan revolusi industrinya telah berkembang dengan pesat.Kamu boleh lihat China telah membeli syarikat2 gergasi antarabangsa seperti Volvo , Hummer dan sebagainya.Fenomenan ini telah berlaku dengan spontenous dimana negara China telah membina satu empayar yang begitu besar dimana satu hari kelak negara China mampu membeli satu negara seperti Singapura ,Laos ataupun Vatican City.Kenapa fenomenan ini telah berlaku ? Terdapat banyak faktor-faktor yang menjadinya begitu kukuh dan kuat.Faktor minda , tenaga , politik , pendidikan ,sains dan sebagainya telah memberi sumbangan diatas kesemua ini.Kejayaan menghantar angkasawan dengan pesawat 100% buatan negara China keangkasa lepas pada tahun 2003 , kejayaan penganjuran Olimpik 2008 , kejayan gagasan ekonomi dari tangga ke- 15 (10 tahun lepas) melonjak ke tangga ke-2 (tahun 2010) , kebangkitan barang2 buatan China seperti Haier , Lenovo ,Cherry dan sebagainya .Alamak hang jangan salah faham , I tidak mengagung -agungkan barangan buatan China tetapi realitinya barang buatan China telah membolehkan ramai golongan sederhana dan miskin mampu memilikinya di negara2 dunia ketiga.Adakah anda ingat , 20 tahun lepas di Malaysia, sesiapa yang memiliki kasut Adidas dan Nike , memanglah kaya ,memiliki televisyen 29 inchi kira orang berada la tu , bermain racket Yonex kira anak saudara Misbun Sidek la tu , bermain gitar Ibanez kira power siul.....hahaha! Satu pasang kasut Adidas dan Nike pada masa tu paling murah pun RM 400 (buatan USA or Mexico) , Raket Yonex -RM 300-500 (Buatan Jepun) , guitar Ibanez paling murah pun RM2000 (buatan Jepun atau Korea),masa tu RM 300 macam skrang punye RM 800 , RM 2000 macam RM4000 (angaran).Tapi pada hari ini , hampir semua orang di Malaysia mampu memiliki barang2 dan jenama2 sebegini.Kenapa? Krana negara China- buruh yang murah , membuat sesuatu produk dengan besar-besaran.Walaupun kualitinya tak setanding barang buatan USA atau Jepun tetapi buruh yang murah dari China , ia telah memaksa semua syarikat antarabangsa supaya menurunkan harganya dan pindah kilang2 mereka ke negara China. Tahukah anda betapa lamanya kita telah membeli barang2 yang mahal dari Jepun dan USA padahal sumber semulajadi seperti getah , kayu , bijih timah datangnya dari Malaysia.
Balik ke topic yang ingin I cerita , Apakah itu Made in China -Guitar Ori ,Tiruan, Replica dan Copy? Sejak tahun 90an kilang2 guitar di China telah mendapat perihatian dari syarikat2 gitar antarabangsa seperti Fender , Gibson ,Martin ,Taylor,Yamaha, Takamine,ESP, Ibanez dan lain2.Kemampuan buruh China membuat gitar dengan harga yang begitu murah dan berkualiti telah menjadi faktor utama dimana jenama2 besar ingin melabur di kilang2 tersebut. Kebanyakan luthier2 (pereka gitar) gitar di China adalah bermula di kawasan pendalaman seperti kampong2 dan rumah2 setinggan.Oleh kerana kesungguhan dan ketekunan oleh Luthier2 tempatan , mereka belajar dan berkembang menjadi satu industri gitar gergasi.Syarikat gitar2 dari USA, Eropah ,Jepun,Korea menghantar Luthier mereka ke China supaya boleh melatih mereka membuat jenama mereka disamping 'cut cost' untuk syarikat mereka.Dengan perkembangan industri ini dan sambutan yang hangat dari luar negara (demand)kerajaan negara China bercadang memberi dana dan melabur di syarikat2 gitar dan piano di China.Kerajaan China juga melabur di banyak kilang2 gitar dan piano di USA dan UK supaya dapat membawa syarikat China ke arena dunia.Salah satu jenama yang dilabur oleh Kerajaan China adalah -Guangzhou Pearl River Piano dan hari ini GuangzhouPearl River Piano adalah sebuah syarikat piano yang terbesar didunia dan setiap tahun ianya menjual beribu-ribu piano di China dan dunia.Kilang China membuat drum yang terkemuka iaitu -Baojia mampu generate RM50 juta sales setahun dan mereka bertanggungjawab membuat drum seperti Tama, PDP , Ludwig , Peavey dan lain-lain. Sebenarnya dari tahun 40 dan 50an , Jepun juga telah bikin banyak gitar replica dan copy dari USA dan UK. Jenama seperti Aria , Tokai ,Ibanez ,Takamine ,Yamaha telah meniru banyak teknologi dari Amerika Syarikat dan UK.Sememangnya asal gitar adalah dari Sepanyol iaitu 'Classical Gitar' tetapi ahli sejarah mengaku alat instruments guitar adalah berasal dari India iaitu -'Sitar' dan adakah alat instruments gitar ini adalah copy dari 'Sitar' dan dikatakan 'Gitar' adalah sejenis alat instrumen tiruan ataupun replika kepada sitar? Jawapannya adalah -tidak.Gitar itu bukan barang tiruan , ia cuma tiru rekabentuk dan bunyi dari 'Sitar ' dan dimodify jadi 'Gitar' .Barang Tiruan bermakna ia meniru jenama, rekabentuk,logo,harga, negara asal sesuatu barangan. Tetapi didunia yang semakin globalisasi, ramai usahawan ingin tiru jenama 'branded' yang telah establish supaya mereka dapat mengait keuntungan yang cepat seperti brand 'Pensonic' dan 'Panasonic' atau 'Mcdonald' dan 'McCurry' ,mereka tahu kalau ingin nak establish sesuatu brand yang baru ia mengambil jangka masa yang panjang.Fenomena ini dipanggil -Kreatif dan adakah ini salah disisi undang2 ? Jawapannya -Tidak.Biar I beri beberapa contoh gitar brand yang cuba copy yang lain seperti 'Craftman' dijadikan 'Craftsman' , bezanya 1 's' aje.Ataupun gitar 'Musicman' - 'Musikman' beza 1 'k' aje , 'Santanna' jadi 'Santannu' bezannya 1 'u' aje ataupun copy artist ataupun penyanyi yang famous - Jim Morrison -gitar brand -'Morrison' , Eric Clapton -guitar 'Clapton'.Adakah ini salah disisi undang2 di Malaysia? Jawapannya -Tidak. Tidak adalah kerana adanya manupulasi diatas brand2 seperti ini dan dijadikan brand persendirian seperti yang dikatakan tadi -'Pensonic' -'Panasonic' , pelanggan tetap beli 'Pensonic', malah jenama 'Pensonic' telah menjadi sebuah syarikat yang begitu besar di Malaysia , ia telah listed di Bursa Saham KL.Kembali ke gitar brand tadi -Bila perkara ini berlaku , usahawan gitar yang meniru brand ini telah mengexploitasi peluang ini untuk menumpang glamour kerana cume 1 spelling aje yang berbeza ataupun disengajakan spelling yang lebih.Dengan membuat demikian ,syarikat original United Kingdom 'Craftman' tidak dapat sue brand 'Craftsman' kerana ia tidak meniru 100% ayatnya.Guitar2 sebegini adalah dikatakan ori -brandnya sendiri, tiada copy atau tiruan berlaku.Ia cuma menjadi tiruan jikalau ia copy 100% logo , jenama dari segi spelling ,rekabentuk , bunyi (biasa susah ditiru), negara pengeluar ,motto, slogan dan aksesorinya dan dijual dengan harga ori.Jika fenomena ini berlaku ia dipanggil -Tiruan ataupun Tipu.Jikalau guitar ini copy 100% logo , jenama dari segi spelling ,rekabentuk , bunyi (biasa susah ditiru) dan aksesorinya dan dijual dengan harga murah (kurang2 50 % murah) ia dipanggil -Replica ataupun Copy dan tak semestinya replica ini adalah gitar tipu kerananya tetap boleh dimain dan ada bunyi ...Jikalau ia adalah barangan replica , ia patut dijual lebih murah dari yang ori.........lol! Seperti Petaling street menjual barangan Louis Vutton, Dolce Gabbana , Armani , Gucci dan sbagainya.Kalau gitar replica yang dijual tu tak keluar bunyi ataupun dibuat dari plastik -maka ia dipanggil tipu...lol! Biasanya guitar replica telahpun berada didalam pasar dunia sejak 1950 dimana syarikat guitar Jepun Tokai telah meniru Guitar Gibson dari segi rekabentuk , bunyi dan aksesorinya dan peniruan ini telah menyababkan Gibson USA rugi berjuta-juta yen kerana gitar Tokai berupaya bersaing dengan Gibson USA di Jepun.Dari segi bunyi dan rekabentuk , Tokai mempunyai 80-85 % kesempurnaan gitar Gibson USA.Syarikat Tokai telah memonopoli gitar Les Paul di Jepun dan syarikat Gibson USA tidak dapat lagi mendapat perhatian diJepun.Dengan itu Gibson USA telah membawa kes ini ke Mahakamah Jepun supaya dapat menuntut kerugian atau hak-hak patterned reka bentuk Gibson , akan tetapi logo yang digunakan oleh Tokai keatas gitar Les Paulnya bukannya Gibson USA dan Tokai menggunakan namanya-Tokai , maka mahakamah Jepun telah memutuskan Tokai tidak bersalah dari segi undang2.Pihak Gibson USA telah mengambil tindakan mahkamah ke atas syarikat Tokai Jepun beberapa kali tetapi gagal kerana tidak relevan di negara Jepun:
http://en.wikipedia.org/wiki/T%C5%8Dkai_GakkiC5%8Dkai_Gakki
Tokai juga membuat gitar Fender replica-Tokai Silver Star dimana Steve Vai pernah mengguna gitar Tokai Silver Star di persembahan beliau.Beliau begitu kagum dengan kejayaan Tokai yang dapat meniru Fender malah dikatakan lagi licin dari Fender.Selepas insiden tersebut , syarikat Fender USA dengan sikap berbuka hati dan bercadang untuk melabur di Jepun untuk membuat gitar Fender Jepun.Kontrak pertama diberikan adalah kepada Syarikat Tokai Jepun.Sehingga sekarang Tokai Jepun membina guitar Fender Jepun.Disinilah dikatakan gitar ori , replica dan tiruan.Sebenarnya didunia muzik , tiada apa yang dikatakan tiruan kerana muzik adalah sesuatu bidang yang berlainan dari yang lain kerananya meliputi bunyi dan suara.Bagaimana anda nak katakan suara orang lain sama dengan suara kamu dan kamu kata dia tiru suara atau bunyi kamu? Bolehkan kamu membawa kes (suara serupa) ke mahkamah?Jikalau Tokai Jepun boleh membina sebiji gitar Les Paul ataupun Fender yang bunyinya lagi power dari Gibson dan Fender USA , apa salahnya? Ataupun jikalau satu hari negara China ataupun Malaysia juga dapat membina sebiji gitar Les Paul atau Fender yang sama bunyi dengan Gibson dan Fender USA ataupun Tokai Jepun , apa salahnya?Jikalau negara2 Asia seperti China , Korea,Jepun dan Indonesia berupaya meniru bunyi atau rekabentuk gitar2 mat salleh dengan begitu relevan dan dijual dengan murah , maka ia membolehkan ramai gitarist di serata dunia bermain gitar2 berkualiti dengan harga yang rendah.Ini adalah berita yang baik.Jikalau pihak USA ataupun UK nak sue mereka,ini bermakna India juga akan sue USA , Sepanyol dan UK krana instrumen gitar ini adalah berasal dari India semenjak beratus tahun dulu iaitu inst
rumen 'Sitar"?Renunglah.








Fender Strat Headstock and Tokai Strat Headstock




Tokai Les Paul Headstock and Gibson Les Paul Headstock

Jamming Survival part 4

 Salam Sejahtera! Apa khabar kepada semua pemilik jamming studio dan juga usahawan alat-alat muzik? Harap anda sihat walafiat kerana tanpa kesihatan anda tidak mempunyai kemampuan mencari rezeki yang konsisten.Dah lama I tidak menulis blog dan hari ini I ingin menulis Jamming Survival babak ke-4.
Sebenarnya I baru pulang dari Surabaya ,Ini adalah kali pertama I melangkah ke Indonesia untuk melancong dan bisnes.Boleh dikatakan sepanjang perjalanan I rasa negara Indonesia adalah sebuah negara yang begitu istimewa dan unik.Dengan rakyat Indonesia yang ramah mesra dan sudi menolong pelancong2 asing , I tetap menghadapi sedikit kesulitan.Perjalanan ke Indonesia adalah penuh dengan cabaran dan rintangan.Pertama kerana Indonesia adalah sebuah negara yang besar , kedua ia mempunyai penduduk yang begitu ramai (anggaran 280 juta orang- keempat didunia), ketiga adalah pesaingan yang sengit.
Sesudah sampai di Surabaya kira2 9.30 pagi (12.3.11) , I melangkah keluar di imigrasi Indonesia dan seorang pegawainya tahan I di mesin screening check out lapangan terbang.Dia tanya I apa yang ada di dalam beg besar I .

Saya :kesemua didalamnya adalah aksessori muzik , pak.

Pegawai Imigrasi : boleh kamu buka beg bisa nak periksa beg kamu

Saya : OK , tiada masalah ,pak.

Dia pun cari cari dan tanya I ,

Pegawai Imigrasi : Bisa apa semua ini?

Saya : Bisa gitar tuner , tali gitar , pemutar gitar ,speaker dll

Dia pun ragu-ragu .Dia cari dan tanya lagi,

Pegawai Imigrasi : Apa benda barang emas ini?

Saya : Pak , ini saxophone peniup mulut emas (mountpiece)

Dengan muka yang masam ,dia pun tanya ,

Pegawai Imigrasi : biar betul emas , emas bawa masuk kena cukai ,mas.

Saya : bisa tidak tahu , pak

Pegawai Imigrasi : nampaknya mas datang sini bisnes ya bukan melancong.

Saya : bisa melancong bisa bisnes ,pak .

Pegawai Imigrasi : kalau gitu barang semua ni buatan mana? Malaysia

Saya
: Pak , ini barang semua buatan Negara China.

Pegawai Imigrasi : Kalau begitu bisa kena cukai kesemua barang ini kerana mas datang nak bisnes dan haruslah dikena cukai untuk melindungi produk2 tempatan.

Saya : Yakah , pak.Kalau gitu bisa brapa cukai ?

Pegawai Imigrasi pun fikir sebentar dan dia pun jemput I masuk ke ofisnya.

Pegawai Imigrasi pun introduce I kepada pegawai atasannya , pegawai atasannya mempersilakan I duduk serta memberi sebotol mineral water kepada I.I pun rasa pelik , mereka layan I macam customers dalam ofisnya?

Pegawai atasan : begitulah mas , kita harus cukai barang2 yang ada bawa ke Indonesia dan cukainya adalah 10 % ke atas barang2 yang kamu bawa masuk, berapakah anggaran harga kesemua produk kamu sekarang?

Saya : Bisa tak tahu , mungkin anggarannya US dollar 300-400.

Pegawai atasan : kalau gitu mas kena bayar cukai USD 40 iaitu 400,000 rupiah.

Saya : tergagap dan fikir , hah? {400,000 rupiah macam banyak wang ....tapi I kira2 dalam hati , oh dalam RM 140 sekitarnya}{dengan pusingan 360 darjah I jawab}
pak , tapi barang ini bisa bawa sebagai hadiah untuk sahabat ahli2 muzik di Indonesia.

Pegawai atasan : Begitu ya , ermm......tapi aksesori yang kamu bawa bisa tiada di pasaran Indonesia ,kalau dilepaskan mungkin mas akan jual langsung di indonesia.'

Saya : Tak , pak.Memang setengah2 barang bisa nak tunjuk sebagai contoh dan setengah2 untuk hadiah.

Pegawai atasan
: Kalau gitu , Ok la.Pastikan bisa tidak jual barang ini di komersil

Saya : Ok , Pak.

Pegawai atasan pun mengizinkan I meninggalkan tempat itu tiba2 dia pun panggil I ," Mas, mas ....barang seperti gitar tuner kamu jual brapa? I pun jawab ." bisa jual USD 15 " Pegawai atasan pun kata 'Gitu ya ,bisa nak beli satu dari kamu.Bisa juga bermain gitar .Berpuluh -puluh gitar dirumahku.Tapi tuner ini baru pertama kali aku lihat.Canggih ya." I jawab " bisa tak payah beli , bisa hadiah pak satu biji"
Dia pun rasa segan dan jawab ," ini tak baik , mas.Bisa kene beli jugak." I pun taruk satu biji tuner Fzone di mejanya dan melangkah keluar dari ofisnya .Dia pun ucap terima kasih dan I cakap " Pak , ini adalah hadiah kepada pengemar gitar di Indonesia , sebagai tanda persahabatan Malaysia dan Indonesia" Fulamak power siul.....Pegawai atasan pun ucap "Assalamualaikum"

Disinilah tercetusnya persahabatn diantara pengemar muzik tanahair dan Indonesia dan I difahamkan bahawa Indonesia adalah sebuah negara yang mempunyai begitu ramai pemain gitar dan ahli muzik.Bayangkan 280 juta penduduk jika dihitung 10-20 % penduduknya bermain gitar, ini bermakna diantara 28 - 56 juta orangnya yang boleh main gitar.Pasaran yang begitu besar dan hebat.Jumlah ini telah melebihi keseluruhan penduduk Malaysia.
Pada petang I telah tiba di bandaraya Surabaya dan check in di hotel , berehat seketika dan seterusnya menyewa sebuah motosikal dengan kadar R50,000 sehari dan terus ke tempat pembuatan gitarnya di Sodaerjo ,sekitar 2 jam dari airport.Sodaerjo adalah satu perkampungan yang kecil terletak di barat Indonesia .Di dalam perjalanan ke kampung ini yang terletak kira2 200km dari Surabaya ,I lihat begitu ramai pemuda-pemudi berpegang gitar di tengah jalan.Mereka gemar bermain gitar dimasa lapang di mana2 saja di kedai , tepi jalan , tepi sungai.Terdapat juga ramai yang bermain gitar di restaurant , mereka menyanyi kepada pelanggan dan berharap mereka dapat memberi rezeki kepada mereka.
Setelah sampai sini , I bertemu Pak Ariffin , seorang Luthier Gitar yang terkemuka di Indonesia.Beliau pernah membuat berbagai-bagai gitar dari Les Paul ke Stratocaster.Beliau telah mereka dan membuat gitar tanpa apa2 pelajaran yang rasmi dan beliau belajar secara persendirian.Dengan modal R 4.5 juta , beliau membeli barang2 dan mesin2 pembuat gitar dari Germany.Prosedure pembuatan gitar ini adalah begitu rumit dan susah.Bukan senang nak menjadikan sekeping kayu menjadi sebiji gitar , prosesnya melibatkan banyak usaha dan masa.Dari potongan kayu , melicinkan kayu dengan kertas pasir , kraftangan dan ukiran yang teliti dan segala set-up untuk menjadikan ia berkualiti dan solid adalah ciri2 pembuatan gitar yang dipelopori oleh Pak Ariffin.Disini I telah meluangkan masa selama 5 jam melihatnya membuat 'body guitar' dan boleh dikatakan I kagum dengan kegigihan dan ketabahan Pak Ariffin menjayakan proses ini.Sebenarnya proses pembuatan gitar dari mula ke akhir memakan masa selama 4- 5 hari.Proses terakhirnya-pengecatan gitar adalah proses yang paling sukar dimana campuran cat untuk semburan adalah begitu penting dan kalau ada salah silapnya ia akan melumpurkan keseluruhan gitar itu.Disini , Pak Arifin juga tunjuk I kesemua kayu yang digunakan untuk pembuatan gitarnya.Dia menyimpan berbagai-bagai kayu termasuk rosewood, , basswood, mahogany,maple dan sebagainya.Apabila ditanya dengan lebih lanjut , berapakah gitar yang beliau boleh jual dalam 1 bulan , beliau menjawab diantara 3-4 gitarnya boleh dijual dan beliau membuat gitar apabila mendapat wang tempahan.Purata sebiji gitar adalah 2- 5 juta dan ini terpulang kepada quality rekabentuk dan kayu dipakainya.
Selepas melihat beliau membuat gitar , I terfikir satu perkara dimana industri pembuatan gitar ini adalah terhad kerana proses pembuatannya bukan begitu senang dan ramai golongan pemuda engkar menceburi bidang ini kerana tiada ketabahan dan kesabaran diri sepertri Pak Ariffin.Di Indonesia gaji atau upah untuk membuat sebiji gitar adalah rendah berbanding dengan negara2 seperti Jepun , Taiwan ,USA dan Korea dan kualiti gitar buatan Indonesia adalah tidak kalah kepada negara2 moden itu.
Lawatan ke Surabaya , Indonesia telah membuka mata I kerana I berpendapat setiap Insan mempunyai kebolehan dan kemampuan tersendiri , tidak kira hidup di desa atau di bandar.tidak kira kaya dan miskin , dimana ada kehendaknya pasti ada kejayaannya.I juga berharap di tanahair kita Malaysia dapat sentiasa memupuk orang-orang yang mengemar membuat instruments kerana tanpa mereka , industri ini tidak akan berkembang.Sekadar bermain muzik atau menjadi penyanyi idola adalah tidak cukup membawa Industri Muzik ke arena dunia.Kita harus mengalakan lebih ramai generasi muda supaya menceburi di bidang ini kerana bidang ini bisa mempunyai masa hadapan yang cerah.Sekian terima kasih!

Jamming Survival 3

Salam Sejahtera , apa khabar bro? Harap2 semua sihat walafiat.Tanpa kesihatan , bisnes bagus pun tak guna.Ingin I nak bertanya khabar tentang bisnes hang .Adakah bisnes jamming studio anda berkembang? Adakah turn over tiap2 bulan meningkat ataupun sebaliknya.Adakah anda mengambil langkah2 yang drastik untuk mengembangkan bisnes anda ke tahap yang lebih tinggi lagi ataupun anda telah berpuas hati dengan apa yang anda telah capai.Disini ingin I bertanya kepada anda , apakah matlamat anda semasa membuka jamming studio ini? Adakah anda membukanya semata-mata untuk hobi ataupun mengait keuntungan? Kalau sekadar hobi , ini dipanggil bisnes 'Syiok Sendiri' atau bagi 'Orang Syiok' , dimana bisnis ini anda tidak mempedulikan perkembangan ataupun peningkatan prestasi dan pencapaian syarikat dimasa depan.Anda juga tidak mengambil langkah untuk melabur lagi supaya syarikat anda berkembang ke tahap korporat.Anda cuma berfikir untuk maintain bisnes ini tanpa mengambil risiko untuk membelanja wang supaya dapat membolehkan syarikat menjadi korporat.Pada mulanya anda bertekad , bersungguh-sungguh untuk menjayakan bisnes ini tetapi lama-kelamaan anda telah mula bosan. Sikap , hangat-hangat tahi ayam ini yang menutup minda anda supaya terus bergigih dalam bidang ini.Dari pengalaman saya ,ramai di golongan pengusaha jamming studio juga membuka bisnes ini untuk jam sendiri ataupun pun nak kasi member jam.Idea ini adalah tak sebegitu relevan disegi bisnis kerana matlamat bisnes adalah mengait keuntungan dan membina satu empayar atau korporat dalam masa yang singkat.Bisnes adalah sesuatu bidang yang tidak senang diceburi.Ia perlu konsisten dan disiplin yang begitu tinggi.Kesabaran dan kegigihan adalah kunci kejayaan.Kalau ianya senang , Malaysia akan dilimpah berjuta-juta orang jutawan dan tiadalah orang miskin dimuka bumi.
Oleh kerana , idea 'Syiok Sendiri' atau bagi 'Orang Syiok' ini tidak dirasai oleh setengah2 penguasah jamming semasa membuka syarikat ini , tetapi impaknya adalah begitu besar sampai boleh membinasakan syarikat anda.Berapa kali anda berfikir untuk membeli aksesori2 muzik yang berkualiti untuk menaik taraf jamming studio anda, supaya kawan2 dan pelanggan2 anda boleh bermain dengan puas hati? Adakah anda berfikir jika aksesori ini rosak, adakah kawan2 dan pelanggan2 anda mengantikannya secara sukarela?Jika mereka enggan mengantikannya, Untuk mengatasi masalah ini anda tak perlu mengantikannya dengan jenama yang branded sangat, sekadar ada bunyi keluar dah cukup la...lol! Bukan kata kita tak pentingkan kualiti atau mutu bisnes jamming tetapi setengah2 pelanggan tak 'deserve' mendapat barang2 yang bermutu tinggi kerana mereka langsung tak sayang atau prihatin dengan barang2 anda.Oleh sebab itu ,bisnes ni kena ada sekurang-kurang 2 bilik jamming, dimana satu sewa murah-ciplak punye barang , satu sewa mahal -barang bermutu.Kalau boleh jangan kasi drum stick , biar mereka beli krana kerap kali mereka patah drumstick tapi tak mengaku.Menjual drumstick juga dapat menjana pendapatan kepada bisnes anda.Cubalah anda mengambil langkah pertama untuk merealisasikan 'musik showroom' supaya ia dapat memberi anda lebih rezeki lagi.Jangan sekadar bergantung kepada pendapatan sewa aje, kerana ini memang tak dapat menambung anda.Selagi tidak membuka minda dan mencuba ambil risiko untuk melabur dalam muzik showroom , anda tak mungkin berkembang bisnes anda menjadi korporat disuatu hari kelak.Renunglah.

Jamming Survival 2

Salam Sejahtera! Apa Khabar semua? Saya harap hang sihat walafiat.Adakah artikel 'Jamming Survival part 1' dapat memberi panduan kepada anda semua untuk terus bergiat dalam bidang -Jamming Studio? Adakah cara- cara yang saya kemukakan , hang dah bermula strategi untuk memberi peluang kepada Konsep 'Jamming Survival'? Ataupun hang masih duduk disana berangan-angan menjadi berjaya tanpa melakukan apa2 perkara yang drastik.
Sebenarnya setiap orang mempunyai kebolehan masing2, cuma apa yang membezakannya adalah implikasi terhadap sesuatu perkara.Setiap usahawan kena mempunyai prinsip2 yang kukuh iaitu memberi satu visi atau target untuk sesuatu perkara.Contohnya jika sesuatu budget telah ditetapkan untuk membeli sesuatu produk maka budget itu kena digunakan dengan sepenuhnya apabila tariknya matang.Tetapi adakah anda berfikir , apa produk yang dapat menjana pendapatan dengan pantas? Contohnya kalau mu beli produk A dengan modal bernilai RM 500 dan mu akan menjualnya dengan RM 700 , maka keuntungan RM 200 untung bersih telah berlaku.Apabila keuntungan bersih berlaku , produk yang telah dijual kena di stok up lagi.Dengan secepat mungkin produk A kena ada dikedai untuk kali kedua kerana produk A yang telah dijual telah menjadi bahan publisiti atau reference kepada orang ramai.Bila produk A telah dijual ditangan pelanggan, ia akan menjadi satu promosi dipasaran.Jika produk A tidak di stock up , maka produk A telah dijualkan denga sia-sia walaupun mempunyai keuntungan RM 200 kerana keuntungan ini tak akan menjadi berpanjangan kerana produknya tidak di stock up dengan konsisten.Ada besar kemungkinan pelangan2 lain akan kembali membeli produk A kerana mereka melihat produk A di pasaran.
Selain daripada itu , anda kena memastikan bahawa perlaburan untuk membeli produk bukannya semata-mata untuk menjadi barang sewaan.Ia boleh disewa dan dijual.Dengan ini produk akan menjadi profit turn over dengan cepat.Segala produk di jamming studio boleh disewa dan dijual kerana produk dijamming studio telah menjadi display set yang complete.Sekira pelanggan nak beli maka mu kena ambil stock dari supplier tanpa menjual set di dalam studio.Ini juga satu cara yang dapat konsep 'win win situation'
Oleh itu konsep 'Jamming Survival' ini mempunyai banyak aspek untuk menjadikan anda berjaya dibidang ini selain dari menyewa alat-alat instruments.Sekira anda sebarang pertanyaan , sila talipon I di 019-2212595.I sudi menolongmu sampai berjaya.Rock and Roll!Sekian Terima Kasih.,